پوسیدگی دندان در کودکان و پیشگیری از آن

دلیل شایع ایجاد کننده پوسیدگی دندان در کودکان به خواب رفتن کودک همراه با شیشه شیر است. شیر یا آبمیوه داخل شیشه شیر در طول شب در تماس با دندان ها قرار گرفته و محیط مناسبی را برای فعالیت باکتری ها ایجاد می کند.باکتری های ایجاد کننده پوسیدگی دندان، قند موجود در شیر یا سایر مواد غذایی را مصرف کرده و ایجاد اسید میکنند. اسید حاصل شده به مرور زمان مواد سخت معدنی دندان را حل کرده و موجب پوسیدگی دندان می شود.
عادات غذایی ناسالم هم به ایجاد پوسیدگی دندان در کودکان کمک می کند.مکیدن طولانی مدت آبنبات و خوردن تنقلات حاوی قند به میزان زیاد و مهمتر از آن به دفعات زیاد نقش مهمی در ایجاد پوسیدگی در دندان های شیری کودکان دارد.

چگونه از پوسیدگی دندان کودکان پیشگیری کنیم؟

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان نباید اجازه داد که کودک با شیشه شیر حاوی شیر،آبمیوه یا هر ماده غذایی حاوی قند به خواب برود. اگر کودک شما عادت دارد با شیشه شیر به خوب برود و این به خوابیدن او کمک می کند، تنها از آب استفاده کنید.
در ضمن بهتر است نوشیدن شیر یا نوشیدنی های شیرین و حاوی قند به درازا نیانجامد. کاهش این زمان موجب کاهش تماس قند با دندان ها و کاهش خطر ایجاد پوسیدگی در دندان های کودکان می شود.به همین دلیل در صورت امکان استفاده از فنجان بهتر از شیشه شیر است.
هر روز دندان های کودک خود را مسواک کنید و نخ دندان بکشید.مواد غذایی حاوی اسید از جمله آب مرکبات مینای دندان را تضعیف کرده و دندان کودک را مستعد به پوسیدگی می کند.ضروری است کودک شما در طی سال اول تولد توسط متخصص دندانپزشکی اطفال معاینه شود.
لازم است دندان کودک خود را با مسواک نرم حداقل روزی ۲ بار و همینطور بعد از خوردن مواد غذایی شیرین مسواک کنید.به هیچ وجه از خمیر دندان های حاوی فلوراید برای مسواک زدن دندان های کودک با سن کمتر از ۲ سال استفاده نکنید.استفاده از خمیر دندان های حاوی فلوراید باید تا زمانی که کودک توانایی خارج کردن و قورت ندادن خمیر دندان را از دهانش بدست آورد به تعویق بیافتد.برای مسواک کردن باید حداقل ۲ دقیقه زمان صرف شود.

Bookmark the permalink.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *