پرسش های متداول

بهداشت دهان و دندان در کودکان

به محض درآمدن دندان های کودک یعنی در حدود ۶ ماهگی باید مسواک کردن دندان ها شروع شود.

پوسیدگی دندان شیری

پوسیدگی دندان یک بیماری عفونی است که باکتری ها آن را ایجاد می کنند. باکتری های موجود در سطح دندان مواد شیرین موجود در مواد غذایی را مصرف کرده و تولید اسید می کنند. این اسید به مرور زمان مواد سخت و معدنی دندان را حل کرده و موجب پوسیدگی و ایجاد حفره در دندان می شود.

فیشورسیلنت - شیارپوش

هنگامی که پوسیدگی دندان به حدی پیشرفت کند که باعث ایجاد حفره در دندان شود، لازم است که قسمت های پوسیده دندان تراشیده و برداشته شود و قسمت های باقیمانده دندان با مواد مناسب ترمیم و پر شود.
در مورد فیشور سیلانت، دندان دست نخورده باقی مانده و هیچ قسمتی از دندان حذف و تراشیده نمی شود، در عوض شیار های عمیق دندان با مواد ویژه بسته و مهر و موم میشود. در نتیجه مواد غذایی و باکتری ها نخواهند توانست به داخل این شیار ها نفوذ کرده و موجب پوسیدگی دندان شوند.
در واقع پر کردن دندان یک عمل درمانی و فیشور سیلانت کردن دندان یک کار پیشگیرانه به شمار می آید.

فیشورسیلنت اغلب چندین سال روی دندان باقی مانده و دوام می آورد، ولی لازم است فیشورسیلنت بصورت دوره ای توسط دندانپزشک کودکان بررسی شود تا از سالم بودن شیارپوش اطمینان حاصل شود.
فیشورسیلنت به مرور زمان ممکن است دچار فرسایش شود و در این صورت شیارپوش توسط دندانپزشک اطفال اصلاح شده یا روی شیارهای دندان فیشورسیلنت جدیدی قرار داده می شود.
در صورتی که فیشوسیلنت روی دندان کودک شما دچار نقص شده باشد، باید سریعا اصلاح شود، در غیر این صورت فیشورسیلنت خاصیت ضد پوسیدگی خود را از دست داده و دندان دچار پوسیدگی می شود.
توصیه می شود هر ۶ ماه تا یکسال بنا به توصیه دندانپزشک متخصص کودکان، شیارپوش دندان ها توسط دندانپزشک کودکان معاینه و ارزیابی شود.

شیار پوش دندان یا فیشور سیلانت یکی از موثرترین روش های محافظت و جلوگیری از پوسیدگی دندان است. در این روش شیار های واقع در سطوح دندان، توسط موادی ویژه که نقش سدی محافظ را دارد، پوشیده و مسدود می شوند. به این ترتیب جلو نفوذ باکتری ها و مواد غذایی به عمق شیار های دندان که موجب ایجاد پوسیدگی دندانی می شود گرفته می شود.
تصمیم گیری در مورد این که آیا دندان های کودک شما نیاز به فیشورسینت دارد، به عهده دندانپزشک کودکان است.

Comments are closed